عادت ها: تعریف ، روش شکل گیری و نحوه شناسایی عادت های پنهان

این رفتارها ، خواه ناخواه ، بخشی از برنامه روزمره ما هستند. آیا قدرت عادت را می بینید؟ لحظه ای وقت بگذارید و سعی کنید برخی از عادات برجسته خود را لیست کنید. حال ، تصمیم بگیرید که آیا این عاداتی است که دوست دارید یا نه.

متأسفانه ، ما می دانیم که همه عادت ها برای ما خوب نیستند. خوشبختانه ، با این حال ، بسیاری از ما از نیاز به از شر عادت های بد خلاص شوید ، یا ایجاد عادتهای خوب جدید ؛ به این ترتیب در نهایت ما به طور فعالانه از طریق کتاب های خودیاری ، اینترنت ، مشاوره از دوستان یا خانواده یا حتی استخدام مشاوران و مربیان زندگی به دنبال پاسخ برای دستیابی به مسیر درست خود هستیم. با این حال ، آیا این راه حل ها واقعاً مفید هستند؟ تغییر عادت ها دشوار است ، خصوصاً اینکه سالهاست که این کار را انجام می دهید و به قدری عادت کرده اید که به سختی به وجود آنها پی می برید ، از جمله: خاموش نگه داشتن تلفن برای تأیید اعلان ها ، خوردن یک جعبه چیپس یا یک تکه کیک هر شب هنگام روشن بودن تلویزیون و موارد دیگر.

چگونه عادت ها شکل می گیرد؟ h2>

عادت چیست؟ قبل از اینکه بتوانیم اقدامی در جهت تغییر آن عادتهای ناخواسته یا ایجاد عادتهای جدید انجام دهیم ، باید بدانیم که در واقع چه عادتی وجود دارد.

مغز شما دارای دو سبک متمایز در تصمیم گیری است و برای ساده نگه داشتن موارد ما آنها را سیستم 1 و سیستم 2 می نامیم.

  • سیستم 1: روشی خودکار ، سریع و معمولاً ناخودآگاه است. همچنین مستقل و مثر است و به انرژی و توجه کمی نیاز دارد. به عنوان مثال: هنگامی که اتومبیل رانندگی می کنید یا پیاده روی به محل کار خود می روید ، به طور خودکار می دانید که چگونه بدون رسیدن به فکر یا مراجعه به هرگونه کمک خارجی ، به آنجا بروید. این چیزی است که به طور طبیعی اتفاق می افتد.
  • سیستم 2: طرز تفکر آگاهانه ، عمدی و کنترل شده ای که برای حفظ توجه و تمرکز به انرژی و تلاش نیاز دارد. به عنوان مثال ، می توانید گزینه های مختلف شغلی را تحقیق و ارزیابی کنید ، یا دستورالعمل جدیدی برای شام ارائه دهید.

هر دو سیستم با هم کار می کنند. هر زمان که با مشکلی روبرو شدید ، مغز شما ابتدا محلول تنبل را انتخاب می کند (البته) ، و سعی می کند برای جلوگیری از کار زیاد ، انرژی خود را ذخیره کند. اگر با استفاده از “سیستم 1” راه حلی پیدا نکند ، به “سیستم 2” منتقل می شود. این روش مغز شما برای یادگیری و ترسیم نقشه های مشترک برای مدیریت روند تصمیم گیری روزانه است.

بنابراین ، راه اصلی ایجاد عادت انتقال از سیستم 2 به سیستم 1 است.

روند ایجاد عادت های جدید: h2>

در اینجا مثالی آورده شده است: فرض کنید شما می خواهید یادگیری نواختن ساز جدید را شروع کنید.

مغز شما در ابتدا هیچ الگویی یا رابطه ای ایجاد نکرده است و همه چیز برای آن جدید است. بنابراین برای پخش اولین آهنگ خود ، شما به شدت به سیستم 2 اعتماد می کنید ، تا در مورد هر اقدام و هر مرحله سخت فکر کنید. اکنون ، در طول تمرین ، این روش به طور منظم تکرار می شود ، و مغز شما شروع به ایجاد ارتباط بین اعمال شما می کند. در پایان ، این ارتباطات از مسیرهای ساده به مسیرهای اصلی روابط منتقل می شوند. سرانجام ، شما تقریباً به راحتی اقداماتی را انجام می دهید که در آغاز پیچیده بودند ، و اکنون از سیستم 1 برای نواختن ساز استفاده خواهید کرد.

اینگونه همه عادتهای جدید شکل می گیرد و شما اکنون ایده خوبی در مورد اینکه عادت ها چیست و چگونه شکل می گیرد دارید. با این حال ، قبل از اینکه بتوانید فرآیند از بین بردن یا ایجاد عادت ها را کنترل کنید ، بیایید این سوال را بپرسیم: “آیا شما حتی می دانید عادت های شما چیست؟” برای آگاهی از انواع عادت هایی که دارید ، ادامه مطلب را بخوانید.

دو نوع عادت: h2>

دو نوع عادت وجود دارد: عادات آگاهانه و عادات پنهان.

1 عادات آگاهانه: h3>

عاداتی قابل شناسایی که شما را ملزم به مشارکت آگاهانه برای حفظ پایداری خود می کنند و اگر این علاقه یا علاقه کاهش یابد ، از بین می روند.

تعریف این عادات آگاهانه آسان است و می توانید سریعاً خود آنها را مشاهده کنید. بعنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد: بیدار شدن از خواب با زنگ ساعت هر روز صبح ، رفتن به یک آهسته دویدن در عصر ، یا هر روز ورزش ، یا سیگار کشیدن بعد از خوردن غذا .

2. عادات پنهان: h3>

عاداتی که مغز ما قبلاً به کارهای مکانیکی بی فکر تبدیل کرده است که دشوارتر هستند. زیرا ما معمولاً تا زمانی که برخی عوامل یا منابع خارجی آن را آشکار نکنند ، متوجه این موضوع نمی شویم ، مانند: کسی به رفتار شما مراجعه می کند.

بنابراین ، شناسایی عادات پنهان فقط از یک مرور کلی ممکن است دشوار باشد. با این حال ، عادات پنهان اکثر عادت های ما را تشکیل می دهند که در زندگی و تصمیم گیری درونی و ریشه دوانده اند. بنابراین گاهی اوقات بعضی مواقع را متوجه نمی شوید که رسم آن است که “انجام” دهید.

ویدئو را مشاهده کنید: 6 روش اثبات شده علمی برای ترک عادت های بد

نحوه تشخیص عادات پنهان خود: h2>

طیف گسترده ای از عادات پنهان بالقوه وجود دارد. بنابراین باید توجه خود را معطوف کرده و تصویر را بزرگتر کنید تا خود آن را شناسایی کنید. برای مثال: برای اینکه بفهمید چه نوع عادات پنهانی را می توانید کشف کنید ، به س questionsالات زیر پاسخ دهید:

1 عادات جسمی: ​​ h3>

2. عادت های اجتماعی: h3>

  • آیا آیا با مردم ارتباط چشمی برقرار می کنید ؟ یا از آن اجتناب می کنید؟
  • آیا افعال یا حرکاتی وجود دارد که تمایل داشته باشید زیاد از آنها استفاده کنید؟
  • بیشتر تمایل به بیان چه عبارات یا کلماتی دارید؟

3 عادات انرژی: h3>

  • برنامه شما هر شب درست قبل از خواب چیست؟
  • برنامه بیداری صبحانه خود را هر روز ؟
  • چند بار در طول روز میان وعده می خورید؟ و چه موقع؟

4 عادات ذهنی (فرایندهای خودکار فکری): h3>

  • اولین واکنش غریزی شما هنگام دریافت انتقاد چیست؟
  • وقتی دوستی را مشاهده می کنید که تصاویر لوکس تعطیلات خود را در شبکه های شبکه های اجتماعی ؟
  • چگونه به یک خبر منفی واکنش نشان می دهید؟

5. عادات بهره وری: h3>

اگر مشکلی ندارید ، می توانید از همسر ، عضو خانواده یا دوست صمیمی خود همین س questionsالات را درباره خود بپرسید. آنها ممکن است مواردی را در مورد شما ذکر کنند که شما هرگز متوجه نشده اید.

فیلم را تماشا کنید: چگونه انتقاد را قبول می کنید و با انتقاد منفی در محل کار کنار می آیید؟

زمان تصاحب:

حال ، پس از شناسایی برخی از عادات پنهان شما ، می خواهم بدانم که چگونه تا دیگر عذاب نخورید؟

اجازه ندهید عادت های شما شما را عقب نگه دارد یا مانع دستیابی شما به توانایی های بالقوه خود در زندگی شود. خواه در حرفه شما باشد یا در رشد شخصی شما ، عادت های بد می توانند مانع بهره وری و خوشبختی شما شوند. برعکس ، عادات خوب می توانند کارآیی شما را بالا ببرند و به شما کمک کنند بهتر به مسائل نگاه کنید ، احساس بهتری داشته باشید و بهتر باشید.

منبع

است

دیدگاهتان را بنویسید