7 راز گوش دادن فعال

ما بارها و بارها دیده ایم که مهارت های ارتباطی چقدر واضح و مثر است ، که به افراد در بسیاری از مراحل زندگی آنها کمک کرده است. اما نکته ای وجود دارد که بسیاری از ما فراموش می کنیم و آن این است که گوش دادن نیمی از ارتباطات است. بسیار عالی است که بتوانید افکار و عقاید خود را به روشنی بیان کنید ، اما از اهمیت بیشتری برخوردار است که مهارت گوش دادن شما موثر باشد.

بیایید نگاهی به اهمیت گوش دادن فعال بیندازیم و در این مقاله 7 راز تمرین آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. بنابراین ، به خواندن ادامه دهید تا شنونده خوبی در کنار ما باشید.

چرا مهارت گوش دادن مهم است h2>

متأسفانه ، بسیاری از ما نمی توانیم به مدت طولانی ، یا به اندازه کافی ، برای شکل دادن به پاسخ خود به آنچه گفته می شود ، گوش دهیم. ما به طور خلاصه به اطلاعات مورد نیاز خود گوش می دهیم ، سپس مکث می کنیم.

اما ، چرا ما چنین کاری می کنیم؟ زیرا همه اطلاعات لازم برای اشتراک نظر خود را داریم و این البته گوش دادن م effectiveثری نیست.

یکی از بزرگترین لذتها در اعماق ما: احساس اینکه دیگری ما را درک می کند و ما این احساس را نخواهیم داشت مگر اینکه احساس کنیم آنها با دقت گوش می دهند. اما به محض اینکه احساس کردیم این کار را انجام می دهد ، به ما امکان می دهد آنچه را که می خواهیم باز کنیم و به اشتراک بگذاریم.

ما می توانیم این کار را انجام دهیم. زیرا احساس اینکه کسی به طور جدی گوش می دهد باعث می شود که به او اعتماد کنیم و همانطور که همه می دانیم: ” اعتماد برای تقویت روابط بسیار مهم است.

به گوینده کمک می کند شنونده موثری باشد. وقتی وقت می گذاریم تا واقعاً شخص مقابل را درک کنیم ، به ما امکان می دهد درک عمیق تری از آنچه گفته می شود و از کجا ناشی می شود.

اینکه گوینده درک کند که او را درک می کنید به شما کمک می کند تا متحد و شریک زندگی بهتری داشته باشید ، چه در یک رابطه شخصی و چه شغلی. شنونده خوب بودن مزایای بیشتری نیز دارد ، زیرا بیشتر یاد می گیرید و خود را به چشم اندازهای بیشتری باز می کنید.

افتادن در دام دنیای کوچک ما و نگاه کردن به مسائل فقط از منظر ما بسیار آسان است. اما وقتی به حرف شخص دیگری گوش می دهیم ، می توانیم چیز جدیدی یاد بگیریم و دنیا را از نگاه دیگران ببینیم.

چه چیزی شما را به شنونده خوبی تبدیل می کند؟ h2>

حالا که از اهمیت مهارت گوش دادن مطلع شدید ، بیایید نگاهی به آنچه شما را به یک شنونده خوب تبدیل می کند ، بیاندازیم.

همه ما می دانیم که توجه به گفته های کسی چقدر آسان است و این به چندین دلیل اتفاق می افتد از جمله:

  • پچ پچ ساده و مداوم درون سر ما.
  • حواس پرتی دارید ، به طور کلی به موضوع دیگری فکر می کنید.
  • با احساس اینکه به اندازه کافی از سخنران شنیده ایم تا بتواند پاسخ خود را بدهد ، انتظار داریم او صحبت را متوقف کند تا زمانی که بتوانیم به خواسته خود برسیم.

شنوندگان خوب معمولاً دلسوز و گشاده رو هستند و اجازه نمی دهند نظرات از پیش تعیین شده آنها درباره آنچه می شنوند قضاوت کند.

شنوندگان خوب معمولاً از نظر احساسی هوشمند ؛ بنابراین آنها نه تنها از احساسات خود آگاه هستند ، بلکه از احساس دیگران نیز آگاه هستند و معمولاً برای پیگیری مکالمه س questionsالاتی را می پرسند ، که این یکی دیگر از نشانه های خوب گوش دادن به آنها است.

آنها این س questionsالات را به عنوان راهی برای درک عمیق تری از دیگران می پرسند. شنونده خوب مشکلی با ناراحتی ندارد. این می تواند باعث شود که سکوت ادامه یابد در حالی که شخص مقابل به آنچه می گوید فکر می کند.

گوش دادن فعال چیست؟ h2>

گوش دادن فعال به ما امکان می دهد تا اطلاعات ارائه شده توسط سخنران را درک کنیم ، علاقه واقعی را به موضوع مورد بحث نشان دهیم ، و همچنین شامل ارائه مداخلات و مشاهدات به سخنران ، و همچنین پرسیدن سوالات بصیرت آمیز که تفکر را برمی انگیزد ، برای درک کامل موضوع پرسیدن این س criticalالات مهم به گوینده نشان می دهد که شنونده واقعاً می فهمد و با آنچه گفته می شود تعامل دارد.

مزایای گوش دادن فعال چیست؟ h2>

گوش دادن فعال از بسیاری جهات به همه ذینفعان سود می رساند ، برخی از این موارد عبارتند از:

1 اعتماد سازی: h3>

این شاید مهمترین مزیت گوش دادن فعال باشد.

به یاد داشته باشید: وقتی کسی احساس می کند که شما واقعاً به او گوش می دهید و می فهمید ، طبیعتاً شروع به رشد اعتماد به شما می کند. اگر رابطه واقعاً مبتنی بر اعتماد باشد ، گوش دادن فعال آن را تقویت می کند.

2. افزایش بهره وری: h3>

این مهمترین راز در محل کار است. فقط به این فکر کنید که اگر یک ارتباط واضح و جامع وجود داشته باشد ، در کار خود چقدر می توانید مثمر ثمر باشید ، زیرا این امر به تنهایی به تقویت گوش دادن فعال شما کمک می کند.

کار با گروهی از افرادی که به طور فعال یکدیگر را گوش می دهند و درک می کنند ، یک دستورالعمل برای بهره وری بالا است.

3 روابط بهتر: h3>

اگر مرتباً با شنوندگان م effectiveثر ارتباط برقرار کنید ، روابط قویتری خواهید داشت. یک بار دیگر ، توانایی احساس شنیدن و درک واقعی روابط متقابل تری ایجاد می کند.

4 حل مسئله عالی: h3>

جمله قدیمی “دو سر از یک بهتر است” را به خاطر بسپارید. این بدان معناست که بیشتر اوقات ، دو نفر می توانند مشکلی را بهتر از یک نفر حل کنند.

منطق ساده است: دو نفر می توانند یک مسئله (یا چالش) یکسان را از زوایا ، دیدگاه ها و تجارب مختلف مشاهده کنند. وقتی مردم یکدیگر را می شنوند و درک می کنند ، توانایی مشکلات بعدی را حل کنید .

حال ، بیایید به بخش بسیار خوبی از این مقاله برسیم: 7 راز شنیدن موثر.

7 راز شنیدن موثر: h2>

1 هوشیار و آرام باشید: h3>

توجه ممکن است مهمترین قسمت گوش دادن موثر باشد.

لحظه به لحظه با شخصی که به او گوش می دهید حضور داشته باشید ، کلمات و ایده هایی را که برای ایجاد تصویر کامل به اشتراک می گذارد دنبال کنید و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حواس پرتی انجام دهید. صدای خیابان باشد یا افکار درونی شما.

شما نمی خواهید هوشیار باشید تا بدون تردید خیره شوید و در حین صحبت فرد به سمت او حرکت نکنید. زیرا این موضوع می تواند برای صحبت کننده شما آزار دهنده باشد. شما می خواهید با متوقف کردن مکالمه توجه خود را کاهش دهید ، زیرا این کار به فرد دیگر کمک می کند احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

2. ارتباط چشمی خوبی ایجاد کنید: h3>

شما باید تماس چشمی منظم ، بدن را به سمت بلندگو هدایت می کند.

یک بار دیگر ، تماس منظم چشمی به این معنا نیست که شما مستقیماً بدون اینکه حتی یک دقیقه پلک خود را ببندید ، به بلندگو خیره شوید. این بدان معناست که نگاه خود را معطوف به او و چشمان او نگه دارید. بینایی خود را به صفحه تلفن یا رایانه منتقل نکنید ، این باعث حواس پرتی شما می شود.

شما همچنین باید بدن خود را بیشتر اوقات روبروی شخص مقابل قرار دهید. این یک روش غیر کلامی برای برقراری ارتباط و نشان دادن مراقبت و گوش دادن به آنها است.

3 گوش دهید و یک تصویر در سر خود بکشید: h3>

هنگام گوش دادن با دقت ، به ذهن خود اجازه دهید تا تصویری ذهنی از آنچه در مقابل شما گفته می شود ، ترسیم کند. این ممکن است یک تصویر واقعی در ذهن شما باشد ، یا ممکن است انتزاعی تر باشد ، از جمله مفاهیم و عقاید.

هنگامی که گوش دادن را با ایجاد یک تصویر ترکیب می کنید ، در مورد آنچه گفته می شود وضوح بیشتری پیدا می کنید و همچنین تأثیر ماندگارتری در ذهن خود ایجاد می کنید.

4 قطع نکنید: h3>

بایکوت یک روش بی خطر برای ایجاد ارتباطات شلخته است.

به زمانی فکر کنید که با شخصی درگیر شدید و هر دو مدام حرف یکدیگر را قطع می کردیم تا دیدگاه خود را روشن کنید و هیچ کس نتوانست درباره آنچه او را آزار می دهد به صراحت صحبت کند.

در اینجا همان مفهوم صدق می کند ، بنابراین در هنگام صحبت شخص مقابل را قطع نکنید. زیرا شما این پیام را منتقل می کنید که برای او مهم نیست که او چه می گوید ، و فکر می کنید گفتارتان از او مهمتر است.

5. برای شفاف سازی و درک مسائل س questionsال کنید: h3>

هنگامی که شخصی که با او صحبت می کنید صحبت خود را متوقف می کند و نشان می دهد که می توانید برای بحث استراحت کنید. از کلمات خود برای ایجاد تأثیر خوب استفاده کنید. هدف در اینجا: پرسیدن س questionsالات واضحی است که به شما کمک می کند حرفهای شخص مقابل را کاملاً بفهمید.

مجدداً منتظر بمانید تا طرف مقابل صحبت خود را متوقف کند قبل از اینکه س questionsال های خود را بپرسید ، و صحبت او را در ارائه دیدگاه خود یا س askال کردن خارج از موضوع بحث قطع نکنید. زیرا این می تواند به سوالات ظریف منجر شود و مکالمه را به مسیری کاملاً متفاوت هدایت کند.

ما در طول مکالمه های روزانه می بینیم که این اتفاق مدام رخ می دهد ، به عنوان مثال وقتی کسی از ماجراجویی خود برای ما می گوید و از رستورانی که به آنجا رفته است نام می برد ، شخص دیگری درباره آن رستوران س asksالی می پرسد و گفتگو به بحث رستوران تبدیل می شود.

آن شخص نباش.

6. ذهن خود را باز نگه دارید: h3>

ششمین کلید این است که ذهن خود را باز نگه دارید. مهم است که با ذهن خنثی گوش کنید و شخصی را که با شما صحبت می کند قضاوت ذهنی نکنید.

شما باید ذهن خود را برای گوش دادن به یک شخص باز نگه دارید و به او این فرصت را بدهید تا کاملاً صحبت کند. آنچه گفته می شود بنابراین ، ذهن خود را باز نگه دارید تا به او اجازه دهید آزادانه صحبت کند و کاملاً گوش کند.

7. احساس دیگری را احساس کنید: h3>

اکنون ، به بخشی رسیدیم که شما در حال کار با همدلی با سخنران هستید.

تمام تلاش خود را بکنید تا خود را جای او بگذارید و از منظر او وضعیت را ببینید.

برای دستیابی به درک عمیق ، باید تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید خود را به طرز فکر طرف مقابل نزدیک کنید. این آسان نیست و کار زیادی را می طلبد.

اگر به مرحله ای رسیده اید که احساس خوشبختی می کنید ، درک خوبی از آنچه او به شما می گوید را درک کرده اید تا احساس همان احساس.

خلاصه: h3>

یک یادآوری: گوش دادن نیمی از ارتباطات است.

شنونده خوب بودن به تمرین نیاز دارد اما ارزشش را دارد. شما در مورد تعامل خود با سایر افرادی که با آنها ارتباط دارید شفافیت بیشتری خواهید داشت و این به نفع زندگی شغلی و شخصی شماست.

تصور کنید در همه زمینه های زندگی خود با افراد در ارتباط شفاف هستید. عالی به نظر می رسد ، اینطور نیست؟

بنابراین اطمینان حاصل کنید که از این 7 راز گوش دادن فعال برای بهبود بیشتر تعاملات و روابط خود با دیگران استفاده کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید